Statut Gminy Miejskiej Lubaczów
Rozdział 1. Postanowienia ogólne
§ 1.
Statut Gminy Miejskiej Lubaczów określa;
- ustrój miasta Lubaczowa;
- zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych miasta oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Miasta;
- organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady, Komisji Rady i Burmistrza Miasta Lubaczowa;
- zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej Komisji i Burmistrza Miasta Lubaczowa oraz korzystania z nich.
§ 2.
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
- mieście - należy przez to rozumieć miasto Lubaczów;
- gminie - należy przez to rozumieć Gminę Miejską Lubaczów;
- radzie - należy przez to rozumieć Radę Miejską w Lubaczowie;
- komisji - należy przez to rozumieć komisję Rady Miejskiej w Lubaczowie;
- komisji rewizyjnej - należy przez to rozumieć komisję rewizyjną Rady Miejskiej w Lubaczowie;
- burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta Lubaczowa;
- statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminy Miejskiej Lubaczów;
- urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Lubaczowie.
Rozdział 2. Miasto
§ 3.
- Miasto Lubaczów jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
- Wszystkie osoby, które zamieszkują na obszarze miasta, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.
§ 4.
- Miasto położone jest w powiecie lubaczowskim w województwie podkarpackim i obejmuje obszar 2 575,84 ha2.
- Granice terytorialne miasta określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.
§ 5.
- W celu wykonywania swych zadań miasto tworzy jednostki organizacyjne.
- Burmistrz prowadzi rejestr miejskich jednostek organizacyjnych - wykaz jednostek organizacyjnych miasta Lubaczowa stanowi załącznik nr 2 do statutu.
§ 6.
- Herb gminy - opis: na czerwonym polu tarczy gotyckiej majuskulna, złota litera „L”. Wzór herbu stanowi załącznik Nr 3 do statutu.
- Flaga gminy – opis: dwa równej długości i szerokości pasy. Górny koloru złotego, dolny koloru czerwonego. Na górnym złotym pasie, od strony drzewca obustronnie umieszczony herb miasta Lubaczowa w białym otoku. Wzór flagi stanowi załącznik nr 4 do statutu.
- Herb i flaga gminy podlegają ochronie prawnej.
- Pieczęć miasta jest okrągła z napisem w otoku: „Gmina Miejska Lubaczów” i herbem miasta pośrodku.
- Ustala się obchody Dni Lubaczowa corocznie w czerwcu.
§ 7.
- Organami miasta są;
- Rada Miejska w Lubaczowie,
- Burmistrz Miasta Lubaczowa.
- Siedzibą organów gminy jest miasto Lubaczów.
§ 8.
- Osobom szczególne zasłużonym dla miasta Rada może nadać tytuł Honorowego Obywatela Miasta Lubaczowa lub wpisać do Księgi Honorowej Miasta Lubaczowa.
- Ogólne zasady nadawania tytułu Honorowego Obywatelstwa Miasta Lubaczowa określa odrębna uchwała Rady.
- Ogólne zasady wpisu do Księgi Honorowej Miasta Lubaczowa określa odrębna uchwała Rady.
Rozdział 3. Jednostki pomocnicze miasta
§ 9.
- O utworzeniu, łączeniu i podziale osiedla, a także jego granic, rozstrzyga Rada w drodze uchwały po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
- Przy tworzeniu, łączeniu, podziale i ustalaniu granic jednostki pomocniczej należy dążyć by obejmowała ona obszar możliwie jednorodny ze względu na układ przestrzenny oraz więzi społeczne i gospodarcze, zapewniające zdolność wykonywania zadań publicznych.
- Konsultacje z mieszkańcami w sprawie tworzenia, łączenia, podziału, ustalania granic i nazwy jednostki pomocniczej odbywają się w następujących formach;
- zebrań,
- przyjmowania zgłoszeń, uwag, wniosków i opinii do projektu uchwały tej sprawie, wyłożonego do wglądu przez okres 30 dni w Urzędzie.
- Burmistrz prowadzi rejestr jednostek pomocniczych miasta.
- Strukturę organizacyjną osiedla oraz i zakres ich działania określa Rada odrębnym statutem.
§ 10.
Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się zapisy § 9.
§ 11.
- Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć w pracach Rady.
- Przewodniczący może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.
§ 12.
Rada może uchwalić wydatki jednostek pomocniczych realizowane w ramach budżetu.
§ 13.
Osiedla podlegają nadzorowi organów miasta na zasadach określonych w statucie tych jednostek.
Rozdział 4. Organizacja wewnętrzna rady
§ 14.
- Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Miasta.
- Ustawowy skład rady wynosi 15 radnych.
§ 15.
- Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Burmistrza w zakresie wykonywania jej uchwał.
- Burmistrz i komisje rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
§ 16.
Do wewnętrznych organów Rady należą;
- przewodniczący rady,
- wiceprzewodniczący rady,
- komisja rewizyjna,
- Komisja stałe powołane uchwałami Rady.
- Doraźne komisje powołane uchwałami Rady do określonych zadań.
§ 17.
- Rada powołuje stałe komisje.
- Skład komisji stałej rady nie może liczyć mniej niż 3 radnych.
- W czasie trwania kadencji, Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.
§ 18.
- Pierwsza sesja Rady nowej kadencji zwoływana jest i prowadzona zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym.
- Rada nowej kadencji na pierwszej sesji dokonuje wyboru przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady.
§ 19.
- Przewodniczący rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady. Do zadań przewodniczącego rady, a w przypadku jego nieobecności, wskazanego wiceprzewodniczącego, należy w szczególności:
- zwoływanie sesji rady,
- przewodniczenie obradom,
- kierowanie obsługą kancelaryjną posiedzeń rady,
- zarządzanie i przeprowadzanie głosowania nad projektami aktów należących do kompetencji rady,
- podpisywanie uchwał rady,
- czuwanie nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu,
- dbanie o przestrzeganie statutu.
- Przewodniczący rady jest upoważniony do jej reprezentowania na zewnątrz.
§ 20.
W przypadku odwołania z funkcji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rady przed upływem kadencji, Rada dokonuje niezwłocznie nowego wyboru na tej samej lub następnej sesji.
§ 21.
Pod nieobecność przewodniczącego jego zadania wykonuje wiceprzewodniczący.
§ 22.
- Przewodniczący oraz wiceprzewodniczący rady koordynują z ramienia rady prace komisji rady.
- Podziału zadań w zakresie, o którym mowa w ust. 1, dokonuje przewodniczący rady.
§ 23.
Obsługę rady i jej organów zapewnia biuro obsługi rady.
Rozdział 5. Tryb pracy rady
1. Sesje rady
§ 24.
- Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
- Oprócz uchwał Rada może podejmować;
- deklaracje - zawierające samo zobowiązanie się do określonego postępowania,
- oświadczenia - zawierające stanowisko w określonej sprawie,
- apele - zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania
- opinie - zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.
- Do deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii nie ma zastosowania przewidziany w statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.
§ 25.
- Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy rady.
- Sesje nadzwyczajne są zwoływane przez przewodniczącego w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku przez;
- burmistrza,
- co najmniej ¼ ustawowego składu Rady.
- Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
2. Przygotowanie sesji
§ 26.
- Sesje przygotowuje i zwołuje przewodniczący.
- Przygotowanie sesji obejmuje;
- ustalenie porządku obrad,
- ustalenie czasu i miejsca obrad,
- zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.
- O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesji wraz z projektami uchwał powiadamia się radnych najpóźniej na 10 dni przed terminem obrad, za pomocą listów lub w inny skuteczny sposób.
- Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.
- W razie niedotrzymania terminów, o których mowa w ustępie 3. i 4. rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
- Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 27.
- Przed każdą sesją przewodniczący rady, po zasięgnięciu opinii Burmistrza Miasta, ustala listę osób zaproszonych na sesję.
- W sesjach rady uczestniczą - z głosem doradczym - burmistrz, jego zastępca oraz sekretarz i skarbnik miasta.
- Do udziału w sesjach rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych.
- W sesjach rady mają prawo uczestniczyć zainteresowani obywatele jako publiczność.
3. Przebieg sesji
§ 28.
Burmistrz obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§ 29.
- Sesje są jawne.
- Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.
- Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
§ 30.
- Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
- Na wniosek przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
- O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
§ 31.
- Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalanych w planie pracy rady lub w terminach określonych przez przewodniczącego rady.
- Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o których mowa w § 25 ust. 3.
§ 32.
- Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.
- Przewodniczący rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia rady spadnie poniżej połowy składu, jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§ 33.
- Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady.
- W razie nieobecności przewodniczącego, czynności określone w ust. 1 wykonuje wiceprzewodniczący.
§ 34.
- Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego rady formuły "Wysoka Rado otwieram (kolejny numer) sesję Rady Miejskiej w Lubaczowie".
- Po otwarciu sesji przewodniczący rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad; w przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio przepis § 32 ust. 2.
§ 35.
Po otwarciu sesji przewodniczący rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.
§ 36.
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
-
- przyjęcie porządku obrad; z wnioskiem o zmianę lub uzupełnienie porządku obrad może wystąpić radny, komisja, klub radnych albo burmistrz,
- przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji, z którego treścią radni mogą zapoznać się w biurze obsługi rady,
- zgłaszanie interpelacji i wniosków przez radnych,
- sprawozdanie burmistrza o pracy między sesjami rady,
- informację przewodniczącego rady o działaniach podejmowanych do obecnej sesji.
§ 37.
- Radni mogą pisemnie kierować do Burmistrza Miasta interpelacje i zapytania na zasadzie określonej w ustawie o samorządzie gminnym.
- Biuro obsługi rady prowadzi rejestr interpelacji i zapytań..
§ 38.
- Przewodniczący rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
- Przewodniczący rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
- Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego rady.
- Przewodniczący rady może udzielić głosu osobie niebędącej radnym.
§ 39.
- Przewodniczący rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
- Przewodniczący rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę słowem "do rzeczy".
- Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, przewodniczący rady przywołuje radnego słowem "do porządku", a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
- Postanowienia ust. 2 i 3. stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.
- Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 40.
- Przewodniczący rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących;
- stwierdzenia quorum,
- zmiany porządku obrad,
- zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
- zarządzenia przerwy,
- odesłania projektu uchwały do komisji,
- przeliczenia głosów,
- zgłoszenie autopoprawki do projektu uchwały lub wycofanie projektu,
- przestrzegania porządku obrad,
- przerwanie, odroczenie lub zamknięcie posiedzenia.
- Wnioski formalne przewodniczący rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu "za" i jednego głosu "przeciwko" wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.
§ 41.
- Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.
- Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.
§ 42.
- Po wystąpieniu wszystkich mówców, przewodniczący rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Burmistrzowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność, przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
- Po zamknięciu dyskusji przewodniczący rady rozpoczyna procedurę głosowania.
- Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, przewodniczący rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 43.
- Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący rady kończy sesję, wypowiadając formułę: "Wysoka Rado zamykam (kolejny numer) sesję Rady Miejskiej w Lubaczowie"
- Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
- Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 44.
- Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
- Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały.
- Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.
§ 45.
- Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:
- numer, datę i miejsce posiedzenia,
- nazwisko przewodniczącego obrad oraz protokolanta,
- stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
- stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
- zatwierdzony porządek obrad,
- przebieg obrad, streszczenia przemówień i dyskusji oraz tekst zgłoszonych i przyjętych wniosków,
- przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów "za", "przeciw" i " wstrzymujących się",
- czas trwania sesji,
- podpis przewodniczącego obrad oraz protokolanta,
- Do protokołu dołącza się:
- listę obecności radnych oraz osób uczestniczących na posiedzeniu z urzędu (burmistrz, z-ca burmistrza, sekretarz, skarbnik),
- listę gości zaproszonych,
- listę podjętych przez Radę uchwał,
- inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego w trakcie obrad.
- Przebieg sesji utrwala się za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk. Zapis cyfrowy zachowuje się do czasu podjęcia uchwały, o której mowa w § 36 pkt 2.
- Protokół udostępnia się radnym do wglądu w biurze rady na cztery dni przed sesją, na której protokół ma być przyjęty.
- Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.
- Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.
§ 46.
- Czas na zweryfikowanie treści projektu protokołu przez radnych oraz Burmistrza i naniesienie poprawek ustala się na dwa dni robocze, przed sesją na której protokół będzie przyjmowany.
- W przypadku zgłoszenia poprawek, o ich uwzględnieniu decyduje przewodniczący rady po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu nagrania dźwiękowego z przebiegu sesji.
4. Uchwały
§ 47.
- Uchwały, o których mowa w § 24 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia, apele i opinie o których mowa w § 24 ust. 2., są sporządzone w formie odrębnych dokumentów.
- Rada miasta wskazuje adresatów deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii.
§ 48.
- Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje;
- burmistrzowi,
- komisjom rady;
- grupie 3 radnych;
- grupie co najmniej 200 mieszkańcom Lubaczowa posiadającym czynne prawo wyborcze do rad gmin.
- Projekt uchwały powinien określać w szczególności;
- tytuł uchwały,
- podstawę prawną,
- postanowienia merytoryczne,
- w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,
- określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały oraz komisji sprawujących nadzór nad ich realizacją,
- ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.
- Projekty uchwał powinny zostać przedłożone Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji.
- Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego urzędu miasta.
- Projekty uchwał wnoszone przez burmistrza, radnych, komisje, mieszkańców, przewodniczący rady kieruje do stosownych komisji, burmistrza celem zaopiniowania.
- Opinie w sprawie projektów uchwał przedstawiane są na sesji Rady odpowiednio przez przewodniczącego danej komisji lub Burmistrza Miasta.
- Podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1 - 4 wyznaczają przedstawiciela upoważnionego do reprezentowania projektodawcy w pracach nad projektem uchwały.
- Radnym w przygotowaniu projektów uchwał pomoc merytoryczną, organizacyjną i prawną zapewnia urząd.
§ 49.
W przypadku inicjatywy uchwałodawczej, o której mowa w § 48 ust. 1 pkt 4, ustala się następujący tryb postępowania:
- Lista podpisów pod projektem uchwały powinna zawierać;
- nagłówek z opisem tytułu uchwały (projekt uchwały w sprawie ......);
- nazwisko i imię;
- adres zamieszkania;
- podpis.
- Urząd zapewnia przeprowadzenie weryfikacji liczby i poprawności złożonych podpisów. W razie stwierdzenia nieprawidłowości w tym zakresie, przewodniczący rady zwraca całość dokumentacji inicjatorom.
§ 50.
- Sprawy będące przedmiotem obrad na sesji, rada rozstrzyga w formie uchwał.
- Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady.
- W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
- W uchwałach podaje się kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi), kolejny numer sesji (cyframi rzymskimi) oraz datę podjęcia uchwały.
§ 51.
- Głosowanie jawne odbywa się za pomocą elektronicznego systemu głosowania umożliwiającego sporządzanie i utrwalanie imiennego wykazu głosowania radnych. Radni logują się do systemu po podpisaniu listy obecności.
- Radny, głosując za pomocą urządzenia umożliwiającego sporządzanie i utrwalenie imiennego wykazu głosowania, opowiada się „za” uchwałą, kandydaturą lub wnioskiem, jest „przeciw”, czy – o ile jest to dopuszczalne w procedurze danego głosowania – „wstrzymuje się od głosu”, dodatkowo sygnalizując głosowanie poprzez podniesienie ręki.
- W przypadku, gdy z przyczyn technicznych, głosowanie za pomocą elektronicznego systemu głosowania nie jest możliwe, przeprowadza się głosowanie imienne.
- Głosowanie imienne odbywa się w taki sposób, że radny, po wywołaniu kolejnego z listy przez przewodniczącego rady, wypowiada się czy jest „za”, uchwałą, kandydaturą lub wnioskiem, jest „przeciw”, czy o ile jest to dopuszczalne w procedurze danego głosowania – „wstrzymuje się od głosu”..
- Wyniki głosowania jawnego: ilość oddanych głosów „za”, „przeciw”, „wstrzymujących się” ogłasza przewodniczący rady.
§ 52.
- Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana na sesji spośród radnych pod kierownictwem wybranego przez siebie przewodniczącego komisji.
- W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania.
- Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je odczytując kolejno nazwiska radnych w porządku alfabetycznym.
- Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół podając wyniki głosowania. Przewodniczący obrad na podstawie protokołu komisji ogłasza powzięcie uchwały.
- Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu z sesji rady.
§ 53.
- Uchwały Rady podpisuje przewodniczący rady.
- Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.
§ 54.
- Oryginały uchwał ewidencjonuje i przechowuje wraz z protokołami sesji biuro obsługi rady.
- Przewodniczący rady może prostować oczywiste pomyłki w treściach przyjętych uchwał. O brzmieniu dokonanych sprostowań przewodniczący zobowiązany jest poinformować Radę na najbliższej sesji.
- Uchwały przekazywane są Burmistrzowi Miasta do realizacji.
§ 55.
- Burmistrz Miasta przedkłada wojewodzie uchwały rady w ciągu 7 dni od ich podjęcia.
- Uchwałę budżetową, uchwałę o udzieleniu bądź nieudzieleniu absolutorium oraz inne uchwały, jeżeli przepis szczególny tak stanowi, Burmistrz Miasta przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej w ciągu 7 dni od ich podjęcia.
5. Procedura głosowania
§ 56.
- Przewodniczący obrad, przed poddaniem wniosku pod głosowanie, precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w sposób przejrzysty, niebudzący wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
- W pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga Rada.
- W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów pyta każdego z nich czy zgadza się kandydować. Po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej i po stwierdzeniu braku zgłoszeń kolejnych kandydatów zamyka listę kandydatów, a następnie zarządza wybory.
- Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.
§ 57.
- Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.
- Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
- W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
- W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek, stosuje się zasadę określoną w § 56 ust. 2.
- Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.
- Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości uwzględniając poprawki wniesione do projektu uchwały.
- Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o którym mowa w ust. 6, na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami projektu uchwały.
§ 58.
- Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów "za" niż "przeciw". Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących "za" czy "przeciw".
- Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.
§ 59.
Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
6. Komisje Rady
§ 60.
- Wewnętrznymi kolegialnymi organami Rady są komisje.
- Rada powołuje następujące komisje stałe;
- Rewizyjną
- Budżetowo - Gospodarczą,
- Oświaty, Kultury i Sportu,
- praw Socjalnych i Komunalnych,
- Skarg, Wniosków i Petycji.
- Komisje podlegają Radzie, przedkładają jej plan pracy oraz raz do roku sprawozdania ze swojej działalności.
- Radny może być członkiem dwóch komisji.
- Radny może być członkiem jednej komisji.
- W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni nie będący jej członkami; mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.
- Przewodniczącego Komisji wybiera spośród swego składu rada. Funkcji przewodniczącego komisji nie może pełnić przewodniczący rady.
- Komisja ze swego grona wybiera zastępcę przewodniczącego komisji.
- Przewodniczący komisji zwołuje posiedzenia komisji oraz zawiadamia burmistrza i przewodniczącego o terminie i miejscu posiedzenia komisji.
- Komisje pracują według ustalonych przez siebie regulaminów.
§ 61.
Do zadań komisji stałych należy;
- opiniowanie uchwał rady oraz sprawowanie kontroli nad ich wykonaniem w zakresie kompetencji komisji,
- występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
- opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę oraz spraw przedkładanych przez członków komisji i mieszkańców,
- przyjmowanie oraz rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców w sprawach dotyczących działalności Rady i jednostek organizacyjnych w zakresie kompetencji komisji.
§ 62.
- Rada może powołać komisje doraźne do realizacji określonych zadań.
- Zakres działania i kompetencje oraz skład osobowy komisji doraźnych określa Rada w uchwale o ich powołaniu.
§ 63.
- Komisje rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
- Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Burmistrzowi Miasta za pośrednictwem przewodniczącego rady.
§ 64.
Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego.
§ 65.
- Komisje pracują na posiedzeniach.
- Do posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach komisji rewizyjnej.
§ 66.
- Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.
- Z posiedzeń komisji sporządza się protokół, zaznaczając w nim m.in. czas rozpoczęcia i zakończenia posiedzenia komisji.
6a. Zasady oraz tryb działania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji
§ 91a.
- Rada powołuje ze swego grona stałą komisję do rozpatrywania skarg na działania burmistrza i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz wniosków i petycji kierowanych do Rady.
- Pracą komisji kieruje jej przewodniczący wybierany przez Radę.
- Zastępcę przewodniczącego powołuje komisja spośród swojego składu, na wniosek przewodniczącego komisji.
- Komisja rozpatruje i rozstrzyga sprawy na posiedzeniu zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.
- Z posiedzeń komisji sporządza się protokół zawierający zwięzły opis przebiegu posiedzenia oraz końcowe ustalenia komisji. Protokół podpisuje przewodniczący.
- Z postępowań i czynności wyjaśniających komisja sporządza notatki.
§ 91b.
Każdy klub radnych wyznacza jednego przedstawiciela do składu komisji. Pismo wskazujące przedstawiciela klubu przewodniczący klubu przedkłada przewodniczącemu rady.
§ 91c.
Przy rozpatrywaniu skarg, wniosków i petycji komisja kieruje się zasadami legalności, obiektywizmu i rzetelności oraz wnikliwości.
§ 91d.
- Przewodniczący rady dokonuje wstępnej kwalifikacji skargi, wniosku lub petycji i niezwłocznie przekazuje je do komisji.
- Jeżeli Rada nie jest właściwym organem do rozpatrzenia skargi, wniosku lub petycji, Rada przekazuje je do rozpatrzenia przez właściwy organ.
§ 91e.
Komisja przygotowuje i przedstawia Radzie opinię zawierającą wniosek o uwzględnienie bądź nieuwzględnienie skargi, wniosku lub petycji wraz z projektem uchwały.
§ 91f.
W celu wykonania swoich obowiązków komisja może zwrócić się do burmistrza lub kierownika jednostki organizacyjnej o pisemne zajęcie stanowiska w sprawie będącej przedmiotem skargi, wniosku lub petycji.
§ 91g.
Przewodniczący komisji zaprasza na posiedzenie komisji, wnioskodawców skarg, wniosków i petycji, na których są one rozpoznawane oraz jeżeli okoliczności sprawy tego wymagają może zaprosić na jej posiedzenie podmioty, których dotyczy skarga, wniosek lub petycja.
§ 91h.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji proceduje w sposób umożliwiający Radzie zachowanie ustawowych terminów rozpatrywania skarg, wniosków i petycji.
§ 91i.
Po rozpatrzeniu przez radę skargi, wniosku lub petycji przewodniczący rady zawiadamia podmiot wnoszący o sposobie załatwienia.
7. Radni
§ 67.
- Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
- Radny, winien usprawiedliwić swoją nieobecność z posiedzenia sesji rady lub komisji składając stosowne wyjaśnienia przewodniczącemu rady lub przewodniczącemu komisji.
§ 68.
- Radni mogą tworzyć kluby radnych według kryteriów przez siebie przyjętych.
- Klub może utworzyć co najmniej 3 radnych
- Podczas sesji głos w imieniu klubu może zabierać jego przewodniczący bądź jego przedstawiciel.
- Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone przewodniczącemu rady.
- W zgłoszeniu podaje się;
- nazwę klubu,
- listę członków,
- imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
- W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania, przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym przewodniczącego rady.
- Kluby działają wyłącznie w ramach rady.
- Przewodniczący rady prowadzi rejestr klubów.
§ 69.
Radni mogą, stosownie do potrzeb, przyjmować obywateli miasta w siedzibie urzędu miasta w sprawach dotyczących miasta i jej mieszkańców.
§ 70.
- W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
- Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu rady.
- Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.
§ 71.
- Radni mogą zwracać się bezpośrednio do przewodniczącego we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.
- Za udział w pracach rady i jej komisjach, radnym przysługują diety na zasadach ustalonych w odrębnej uchwale rady oraz zwrot kosztów podróży według odrębnych przepisów
8. Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego
§ 72.
- Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
- Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
- Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
§ 73.
- Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
- Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.
Rozdział 6. Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej
§ 74.
- Komisja rewizyjna jest stałym organem kontrolnym Rady. Komisja jest jedynym organem opiniodawczym i wnioskodawczym w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi.
- Zadaniem komisji jest kontrola działalności Burmistrza i podporządkowanych mu miejskich jednostek organizacyjnych.
- Komisja wykonuje także inne zadania kontrolne zlecone przez Radę.
- Komisja dokonuje kontroli kierując się kryteriami obiektywizmu, celowości, rzetelności, sprawności (w sensie efektywnego działania), gospodarności i legalności.
- Zakres działania obejmuje zadania własne Miasta oraz zlecone i powierzone w drodze porozumień.
§ 75.
- Minimalny skład komisji rewizyjnej to trzech radnych: przewodniczący komisji, zastępca przewodniczącego komisji oraz członek.
- Przewodniczącego komisji rewizyjnej wybiera Rada.
- Zastępcę przewodniczącego komisji rewizyjnej wybiera komisja rewizyjna na wniosek przewodniczącego komisji rewizyjnej.
§ 76.
- Przewodniczący komisji rewizyjnej organizuje pracę komisji rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego lub niemożności przez niego działania, jego zadania wykonuje zastępca.
- Rozstrzygnięcia komisji rewizyjnej mają formę opinii lub wniosków i przedkładane są Radzie.
- Komisja rewizyjna współpracuje z innymi komisjami.
§ 77.
- Stanowiska komisji rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji w głosowaniu jawnym.
- Komisja rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej przewodniczącego, zgodnie z planem pracy oraz w miarę potrzeb.
§ 78.
- Członkowie komisji rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
- W sprawie wyłączenia zastępcy przewodniczącego komisji rewizyjnej oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie przewodniczący komisji rewizyjnej.
§ 79.
- Komisja rewizyjna kontroluje działalność Burmistrza i gminnych jednostek organizacyjnych pod względem;
- legalności,
- gospodarności,
- rzetelności,
- celowości,
- zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
- Komisja rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu miasta.
- Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach rady.
§ 80.
- Komisja rewizyjna przeprowadza kontrole w zakresie ustalonym w jej planie pracy.
- Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli nieobjętej planem, o którym mowa w ust. 1.
- Przewodniczący komisji zawiadamia Burmistrza i kierownika jednostki kontrolowanej o zamiarze przeprowadzenia kontroli co najmniej 7 dni przed terminem kontroli.
§ 81.
- Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 79 ust. 1.
- Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
- Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
§ 82.
- Kontrole przeprowadza komisja w pełnym składzie lub wyłoniony z członków komisji zespół kontrolny.
- Kontrole przeprowadzane są na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wydanego przez przewodniczącego rady, określającego termin, przedmiot i zakres kontroli.
§ 83.
Komisja lub zespół kontrolny uprawniony jest do;
- wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej,
- wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w jednostce kontrolowanej,
- zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,
- powołania biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli,
- żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli,
- przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.
§ 84.
- W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Burmistrza Miasta, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
- Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Burmistrza Miasta, kontrolujący zawiadamia o tym przewodniczącego rady.
§ 85.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
- Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień.
- Podczas dokonywania czynności kontrolnych zespół kontrolny jest zobowiązany do przestrzegania przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązujących na terenie kontrolowanej jednostki, przepisów o ochronie informacji niejawnych i o ochronie innych tajemnic prawnie chronionych.
§ 86.
Czynności kontrolne wykonywane są w dniach i godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
§ 87.
- Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli - w terminie 14 dni od daty jej zakończenia - protokół pokontrolny, obejmujący;
- nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
- imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
- daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
- określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
- imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
- przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
- datę i miejsce podpisania protokołu,
- podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.
- Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
§ 88.
- W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia - w terminie 3 dni od daty odmowy - pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
- Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce przewodniczącego komisji rewizyjnej.
§ 89.
Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce przewodniczącego rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
§ 90.
Protokół pokontrolny sporządza się w czterech egzemplarzach, który otrzymują: przewodniczący rady, Burmistrz Miasta, przewodniczący komisji rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.
§ 91.
Komisja rewizyjna składa radzie roczne sprawozdanie ze swojej działalności.
Rozdział 7. Tryb pracy Burmistrza
§ 92.
- Organem wykonawczym miasta jest Burmistrz Miasta.
- Burmistrz wykonuje zadania wynikające z przepisów prawa, niniejszego statutu oraz uchwał rady.
§ 93.
- Burmistrz Miasta wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu.
- Burmistrz przyjmuje interesantów w ustalonych w regulaminie organizacyjnym urzędu dniach i godzinach.
§ 94.
- Burmistrz Miasta kieruje bieżącymi sprawami miasta i reprezentuje miasto na zewnątrz.
- Do zadań i kompetencji burmistrza należy w szczególności;
- przygotowywanie projektów uchwał rady,
- określanie sposobu wykonywania uchwał,
- gospodarowanie mieniem komunalnym,
- wykonywanie budżetu,
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych miasta.
§ 95.
Burmistrz miasta realizuje zadania określone w § 94 poprzez wydawanie zarządzeń, wytycznych oraz poleceń służbowych.
§ 96.
Zastępca burmistrza wykonuje zadania powierzone przez Burmistrza Miasta.
§ 97.
Sekretarz prowadzi sprawy miasta powierzone przez Burmistrza Miasta oraz zapewnia sprawne funkcjonowanie urzędu.
§ 98.
Skarbnik wykonuje funkcje głównego księgowego budżetu oraz zadania powierzone przez Burmistrza Miasta.
§ 99.
- Pracownicy urzędu oraz jednostek organizacyjnych miasta, z wyjątkiem pracowników, których status prawny określają odrębne przepisy - są pracownikami samorządowymi.
- Status prawny pracowników samorządowych określa ustawa o pracownikach samorządowych.
Rozdział 8. Mienie komunalne i gospodarka finansowa miasta
§ 100.
- Mienie komunalne jest własnością miasta.
- Mienie komunalne miasta stanowią w szczególności;
- grunty i budynki,
- drogi publiczne,
- prawa majątkowe.
§ 101.
- Miasto samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie uchwalonego budżetu miasta.
- Gospodarka finansowa miasta jest jawna.
- Burmistrz informuje mieszkańców miasta o założeniach do projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych.
Rozdział 9. Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów rady, komisji i burmistrza
§ 102.
Obywatele mają prawo do uzyskiwania informacji, a także prawo dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych Miasta, w tym protokołów posiedzeń rady i komisji.
§ 103.
- Obywatelom udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:
- protokoły z sesji,
- protokoły z posiedzeń komisji rady w tym komisji rewizyjnej,
- zarządzenia burmistrza,
- rejestr uchwał rady,
- rejestr wniosków i opinii komisji rady,
- rejestr interpelacji i wniosków radnych.
- Dokumenty wymienione w ust. 1 podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu - zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz statutem.
§ 104.
- Informacje udzielane są w formie pisemnej, poprzez dostęp do dokumentów lub sporządzanie ich kopii.
- Koszty sporządzenia kopii ponosi wnioskodawca.
- Urząd zapewnia techniczne możliwości sprawnego sporządzania kopii oraz wnoszenia opłat.
- Informacji pisemnych udzielają;
- przewodniczący rady w zakresie działania rady;
- burmistrz w zakresie działania urzędu.
§ 105.
Z udostępnionych dokumentów obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi, fotografować je lub kopiować.
§ 106.
- Udostępnianie informacji winno się odbyć bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, termin ten może ulec przedłużeniu do dwóch miesięcy. O powodach tego opóźnienia oraz terminie zapewnienia dostępu do informacji wnioskodawca powinien być powiadomiony przez podmiot udostępniający informację.
- Udostępnianie dokumentów do wglądu następuje w obecności pracownika urzędu prowadzącego dany zakres spraw, a dokumentów udostępnionych nie wolno wynosić poza urząd.
§ 107.
- Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych odpisów z dokumentów określonych w § 103 ust.1, ich fotografii oraz odbitek kserograficznych.
- Czynności, o jakich mowa w ust. 1 są wykonywane odpłatnie, a jej wysokość określona jest odrębnymi przepisami.
§ 108.
- Odmowa udostępnienia informacji następuje w drodze decyzji wydanej zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tj. Dz. U. z 2016 r., poz.1764). Odwołanie od takiej decyzji rozpoznaje się w terminie 14 dni.
- Jeżeli jawność działania organów Miasta jest ograniczona ustawami, właściwy organ odmawia udzielenia informacji, zawiadamiając o tym wnioskodawcę.
Rozdział 11. Postanowienia końcowe
§ 109.
Traci moc;
- Uchwała Nr 5/II/2002 Rady Miejskiej w Lubaczowie z dnia 6 grudnia 2003 r. w sprawie Statutu Gminy Miejskiej Lubaczów /Dz.U.Woj. Podk. Nr 44 poz. 900/,
- Uchwała Nr 284/XXIV/2005 Rady Miejskiej w Lubaczowie z dnia 23 września 2005 r. w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Gminy Miejskiej Lubaczów /Dz.U.Woj. Podk. Nr 126 poz. 1986/,
- Uchwała Nr 100/X/2007 Rady Miejskiej w Lubaczowie z dnia 4 lipca 2007 r. w sprawie wprowadzenia zmian i ustalenia tekstu jednolitego Statutu Gminy Miejskiej Lubaczów /Dz.U.Woj. Podk. Nr 60 poz. 1502/,
- Uchwała Nr 369/XXIX/2008 Rady Miejskiej w Lubaczowie z dnia 26 listopada 2008 r. w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Gminy Miejskiej Lubaczów /Dz.U.Woj. Podk. Nr 100 poz. 2478/,
- Uchwała Nr 729/LIV/2010 Rady Miejskiej w Lubaczowie z dnia 27 października 2010 r. w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Gminy Miejskiej Lubaczów /Dz.U.Woj. Podk. Nr 134 poz. 2766/,
- Uchwała Nr 670/XXVIII/2013 Rady Miejskiej w Lubaczowie z dnia 25 września 2013 r. w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Gminy Miejskiej Lubaczów /Dz.U.Woj. Podk. poz. 3330/.
- Uchyla się uchwałę Nr 308/XXXIII/2017 Rady Miejskiej w Lubaczowie z dnia 30 marca 2017 r. w sprawie uchwalenia Statutu gminy Miejskiej Lubaczów.
§ 110.
Uchyla się Uchwałę Nr 308/XXXIII/2017 Rady Miejskiej w Lubaczowie z dnia 30 marca 2017r. w sprawie uchwalenia Statutu gminy Miejskiej Lubaczów.
§ 111.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lubaczowa.
§ 112.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.
drukuj (Statut Gminy Miejskiej Lubaczów)
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Dorota Zwierzyńska; Sekretarz Miasta; sekretarz (at) um.lubaczow.pl
- opublikował: Maciej Kobiałkadata publikacji: 2020-03-21 09:57
- zmodyfikował: Maciej Kobiałkaostatnia modyfikacja: 2020-03-22 22:20
załączniki
- załącznik nr 1 - mapa obszaru Gminy Miejskiej Lubaczów (PDF) 687.89kB(dodano: 2020-03-22 22:07, ostatnia modyfikacja: 2020-03-22 22:10)
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Dorota Zwierzyńska; Sekretarz Miasta; sekretarz (at) um.lubaczow.pl
- opublikował: Maciej Kobiałkadata publikacji: 2020-03-22 22:07
- zmodyfikował: Maciej Kobiałkaostatnia modyfikacja: 2020-03-22 22:10
- załącznik nr 2 - wykaz jednostek organizacyjnych Gminy Miejskiej Lubaczów (PDF) 24.34kB(dodano: 2020-03-22 22:13, ostatnia modyfikacja: 2020-03-22 22:13)
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Dorota Zwierzyńska; Sekretarz Miasta; sekretarz (at) um.lubaczow.pl
- opublikował: Maciej Kobiałkadata publikacji: 2020-03-22 22:13
- zmodyfikował: Maciej Kobiałkaostatnia modyfikacja: 2020-03-22 22:13
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Dorota Zwierzyńska; Sekretarz Miasta; sekretarz (at) um.lubaczow.pl
- opublikował: Maciej Kobiałkadata publikacji: 2020-03-22 22:15
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Dorota Zwierzyńska; Sekretarz Miasta; sekretarz (at) um.lubaczow.pl
- opublikował: Maciej Kobiałkadata publikacji: 2020-03-22 22:17
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Dorota Zwierzyńska; Sekretarz Miasta; sekretarz (at) um.lubaczow.pl
- opublikował: Maciej Kobiałkadata publikacji: 2020-03-22 22:06
- zmodyfikował: Maciej Kobiałkaostatnia modyfikacja: 2020-03-22 22:08